Okazuje się, że mimo tego, iż coraz częściej rezygnujemy z fajerwerków, to wciąż mało. Wciąż są ludzie, którzy witają nimi nowy rok i tym samym doprowadzają do śmierci ptaków. Jakie wyniki przyniosły tegoroczne spacery? Co robić ze znalezionym rannym ptakiem? O tym w reportażu.
Ptaki kontra szyby
Problem kolizji ptaków ze szklanymi elementami infrastruktury jest wciąż bagatelizowany. Niewłaściwe zabezpieczone budynki są w przestrzeni publicznej niestety czymś powszechnym. Architekci i osoby odpowiedzialne za powstawanie nowych inwestycji nie mają wiedzy i świadomości skali problemu, jakim jest zabijanie się ptaków w wyniku kolizji ze szklanymi elewacjami. Tymczasem naukowcy szacują i alarmują, że każdego roku giną w ten sposób na całym świecie miliardy ptaków. Jest to po utracie siedlisk najczęstsza przyczyna spadku liczebności ptaków w skali globalnej.
W Polsce najdokładniejsze informacje dotyczące skali problemu pochodzą z badań nad kolizjami ptaków z wiatami przystankowymi, prowadzonych wspólnie przez Fundację Szklane Pułapki, Instytut Ochrony Przyrody PAN oraz Instytut Biologii Ssaków PAN. Badania te stanowią pierwszy na świecie kompleksowy opis znaczenia szklanych wiat przystanków komunikacji zbiorowej w kontekście kolizji ptaków. Podczas niemal 2,5 tysiąca kontroli prowadzonych na 81 wiatach przystankowych na Dolnym Śląsku w ciągu jednego roku stwierdzono 155 kolizji, zginęło kilkadziesiąt ptaków należących do 17 gatunków. Najczęściej odnotowywane to: kosy, rudziki, wróble, bogatki i śpiewaki. Na najbardziej "kolizyjnej" wiacie przystankowej zarejestrowano 18 takich zdarzeń w ciągu roku, choć rzeczywista liczba była zapewne znacznie większa.
Czytaj również:
Tytuł reportażu: "Styczniowe liczenie"
Autorka: Weronika Puszkar
Data emisji: 27.01.2023 r.
Godzina emisji: 0.35
ans/kor